Friday, July 19

KESIMPULANNYA

Mengimbas  kembali kenangan pertama kali bekerja sebagai pelukis pelan, membuatkan sa tersenyum. Sa teringatkan ketua sa yang amat garang tu, garang macam rimau, kalau la sa ada kuasa sakti macam cerita pari – pari dalam buku dongeng yang sa suka baca masa sekolah rendah dulu, sa akan masukkan dia dalam kandang rimau, pas tu bagi dorang lawan, tengok siapa lagi garang..kan? ekeke..joke.

Sa amat – amat berterima kasih sebenarnya atas kegarangan ketua sa tu. Jika dia tak garang macam rimau, memang langsung tidak ada motivasi untuk mendorong diri sa sendiri belajar apa – apa. Pernah sekali dia berkata “ ko memang tak boleh buat kerja ni, baik ko balik rumah saja”. Hasil kerja sa di koyakkan depan mata ini, di campakkan  dalam tong sampah, Sa berdiam diri  dan esok sa datang kerja seperti biasa. Nampak macam bodoh di perlakukan seperti itu. Sedih sebenarnya, kawan – kawan satu pejabat pun sok sek sok sek.. sa buat tak tau jak, sebab misi sa belum selesai.

Sa tidak pernah melawan atau mengingkari sebarang arahan selama bekerja dibawahnya. Kadang – kadang kehilangan 1 inci dalam pelan lukisan yang sa buat  pun akan jadi bahan kemarahannya. Sa pun hairan kenapa sa boleh bertahan selama 5 tahun bekerja dengan ketua yang garang ni. Kalau la orang lain, mungkin dah lama berambus, siap maki – maki lagi..ekeke. sa pula semakin dia marah lagi sa suka sebab, mama kata, orang tidak akan marah kalau kerja yang kita buat betul, orang yang marah tu adalah orang yang menegur kerja kita yang salah, kalau orang cam tu tada memang selamanya lah kita buat kerja tak betul.. betul cakap mama, bijaknya mama.

Setelah 5 tahun bekerja dengan ketua sa yang garang tu, apa – apa tugasan sudah tidak menjadi masalah lagi untuk sa lakukan. Sa tak marah atau pun berdendam pun dengan ketua sa. Sa sebenarnya gembira dan amat – amat berterima kasih atas segala tunjuk ajar dan ilmu – ilmu yang diperturunkan kepada sa. Jika bukan dia, mana mungkin sa menjadi semahir sekarang. Thanks Mr. Albert Lee.

Di tempat kerja sekarang ni, sa adalah satu – satunya pekerja wanita islam dan rakan – rakan sekerja sa mejoriti semunya lelaki  bukan islam. Bagi sa ini juga satu cabaran, namun sa tiada masalah bekerja dengan mereka ni kerna semangat bekerja satu pasukan yang tidak mengenal anda siapa. Mereka boleh buat, sa pun boleh buat. Bila ada pelajar datang ke pejabat kami membuat Latihan Industri, sa tak lokek memberi tips, nasihat dan motivasi. Sa senang hati jika dapat berkongsi pengalaman dan pendapat bersama orang lain.


Baik la, dah nak balik da ni.. ekeke..sekian cerita hari ini.

No comments:

Post a Comment